هدف گذاری smart یا هدف smart چیست؟
۰۸ فروردین

ما هدف هایی داریم و می خوایم که به اون ها برسیم. معنای موفقیت برای ما رسیدن به اهدافمونه.
اما چطور به اهدافمون برسیم؟ به چه روشی؟ خیلی ساده با روش هدف گذاری smart

هدف گذاری SMART

خیلی‌ها زندگی‌شان را صرف پریدن از شاخه‌ای به شاخه‌ی دیگر می‌کنند، مدام تغییر شغل می‌دهند و یا مدام این طرف و آن طرف می‌دوند تا کارهایشان را به انجام برسانند، ولی در نهایت دستاوردهای کمی دارند. تعیین اهداف SMART یعنی اینکه بتوانید ایده‌هایتان را اصلاح کنید، تلاش‌هایتان را متمرکز کنید و از زمان و منابع‌تان استفاده‌ی مؤثری کنید و شانس خود را برای دست‌یابی به آنچه در زندگی می‌خواهید، افزایش دهید.

در این مقاله، اهداف SMART را بررسی می‌کنیم و می‌بینیم که چگونه می‌توانیم برای دستیابی به اهداف خود از آنها استفاده کنیم.

اگر می‌خواهید با آسودگی خاطر به رختخواب برگردید، با هدف از آن برخیزید.

جورج لوریمر

هدف گذاری SMART چیست و از کجا آمد؟

در اواخر قرن 19، فیلسوف آمریکایی به نام آلبرت هابارد متوجه شد که بسیاری از مردم هر چه برای رسیدن به خواسته‌هایشان تلاش می‌کنند، شکست میخورند. این موضوع به خاطر این نبود که آن‌ها باهوش نبودند یا تنبلی می‌کردند. هابارت فهمیده بود که مشکل افراد عدم تمرکز روی اهدافشان. در واقع، مردم به یک روشی نیاز داشتند که بتوانند خواسته‌هایشان را پله‌پله مشخص کنند تا انرژیشان را برای چیزهای پراکنده هدر ندهند.

بالاخره در اواخر قرن بیستم، این روش توسط جورج تی دوران (George T. Doran) معرفی شد.

هدف اسمارت

روی کاغذ آوردن هدف هاست که اون ها رو از آرزوی صِرف بودن متمایز می کنه. در واقع باید اول هدف ها رو تنظیم کنیم و بعد بر اساس اون اهداف یه برنامه اقدام داشته باشیم و مطابقش عمل کنیم.

تا وقتی دقیق ندونیم اهدافمون چی هستند، نمی تونیم به مرحله بعدی، یعنی اقدام، بریم.

روش اسمارت، روشی بسیار خوب و حتی میشه گفت حیاتی برای تعیین اهداف ماست.

اسمارت (SMART) اختصار این کلماته:

Specific: مشخص،

Measurable: قابل اندازه گیری،

Attainable: دست یافتنی،

Realistic: واقع گرایانه،/Relevant: مرتبط

Timely/Time Bound: در محدوده زمانی مشخص

مشخص:

آیا دقیقا و با تموم جزییات می دونیم می خوایم به دست بیاریم؟

اهداف باید خوب و واضح تعریف بشن و مبهم و کلی نباشند; شانس رسیدن به یک هدف مشخص بسیار بیشتر از یک هدف کلیه; برای تعیین یک هدف مشخص باید اول به این سوال ها جواب بدید:

  • چه کسی؟ : چه کسی در این هدف درگیر است؟
  • چه چیزی؟: چه چیزی می خوام به دست بیارم؟
  • کجا؟: یک مکان رو مشخص کنید.
  • کِی؟: یک پنجره زمانی مشخص کنید.
  • چرا؟: دلایل و مزایای مشخص رسیدن به این هدف.

مثلا “می خوام خوش هیکل بشم” یه هدف کلیه، اما “3 روز در هفته می رم باشگاه” یه هدف مشخص به حساب میاد.

قابل اندازه گیری:

برای هر هدفی که تعیین می کنید، یک معیار درنظر بگیرید تا بشه اندازه گرفت که چقدر به هدفتون نزدیک شدید و پیشرفتتون چقدر بوده.

اهدف قابل اندازه گیری به این معنیه که دقیقا بدونید در زمان دستیابی به هدف چه چیزی خواهید دید; شنید و احساس خواهید کرد; به این معنا که اهدافتون رو به عناصر قابل اندازه گیری بشکنید. به شواهد واقعی نیاز دارید; خوشحالتر بودن شاخص مناسبی نیست.

اندازه گیری اهداف همچنین به شما این امکان رو می ده که ببینید این اون چیزی بوده که دقیقا میخواستید یا نه.

برای اینکه بفهمید هدفتون قابل اندازه گیری هست یا نه از خودتون بپرسید؟ چقدر؟ چه اندازه؟ چطور می فهمم که رسیدم؟

دست یافتنی:

وقتی شما برای خودتون اهدافی تعیین می کنید در واقع در حال ترسیم تصویر خودتون هستید. این تصویر تا چه اندازه واقع گرایانه است؟ چقدر منطبقه بر تونایی های شما؟ بررسی کنید و ببینید که آیا هدف مورد نظرتون برای شما واقعا قابل دستیابی باشد. سبک و سنگین کنید و ببینید تلاش، زمان و دیگر هزینه هایی که برای رسیدن به هدفتون در مقابل فواید، تعهدات و اولویت های دیگه زندگیتون صرف می کنید ارزش داشته باشد.

اگر زمان، پول و استعداد رسیدن به هدفی را نداشته باشید قطعاً شکست خواهید خورد.

اما به این معنی نیست که شما نمی‌توانید چیزی را که غیرممکن به نظر می رسد انتخاب کنید; هوشمندانه برای آن برنامه ریزی کنید و به آن جامه عمل بپوشانید.

فقط خودتون می تونید برآورد کنید که این هدف برای “شما” دست یافتنی هست یا نه.

واقع گرایانه:

یه هدف می تونه همزمان بلندپروازانه و واقع گرایانه باشه. شما تنها کسی هستید که می تونید تعیین کنید هدفتون چقدر بالا باید باشه.

نکته جالبی که وجود داره اینه که رسیدن به اهداف بلندپروازانه معمولا راحت تره; چون انگیزه آدم بیشتره و در نتیجه بیشتر هم تلاش می کنه.

واقعا تعیین اینکه هدفی برای “شما”واقع گرایانه هست یا نه کار خیلی سختیه; خیلی کارها که از نظر دیگران غیرممکن بود; توسط افرادی انجام شده; شاید تنها راه این باشه که ببینید آیا خودتون به واقع گرایانه بودن هدفتون ایمان دارید؟ و آیا قبلا کاری شبیه به این انجام دادید یا نه.

/مرتبط بودن: 

آیا هدفتان به شما مرتبطه؟ شما می‌خواهید فرد معروف و مشهوری در سراسر جهان شوید، یا شرکتی چند ملیتی داشته باشید، و یا حتی شغلی پر مشغله داشته باشید؟ برای تصمیمی که گرفته اید خصوصیات فردی را در نظر گرفته اید، یا گروهتون به اون اندازه بزرگ هست و قابلیت های گروهی رسیدن به اون هدف را دارد؟ سوال اصلی این است که چرا می‌خواهید به آن هدف برسید؟ چه قصدی پشت آن هدفه و واقعا با رسیدن به اون هدف، مقصود برآورده می شه؟

در محدوده زمانی مشخص:

اگر محدوده زمانی مشخص نکنیم، نیازی به اقدام حس نمی کنیم و با خودمون می گیم “بالاخره” یا “یه روزی” انجامش می دم و این یه روزی تا ابد ادامه پیدا می کنه.

هدف smart

مثال هایی از هدف گذاری SMART توسط مدیران شرکت‌ها

حالا دیگر می‌دانید که یک هدف SMART که شانس موفقیت بیشتری دارد، چگونه انتخاب می‌شود و چه ویژگی‌هایی دارد. بد نیست بدانید که شما تنها نیستید و افراد موفق زیادی در دنیا هستند که از همین تکنیک برای اهداف شخصی و بیزینسی خودشان استفاده کرده و می‌کنند. در این بخش، مثال‌هایی از هدف‌گذاری اسمارت توسط مدیران موفق کسب‌وکارها را می‌خوانیم.

جف پراکتر مالک DollarSprout
Jeff-Proctor
DollarSprout یک شرکت است که در زمینه مالی فعالیت دارد; من به عنوان مدیر تیم تولید محتوا هر هفته از هدف گذاری SMART استفاده می‌کنم تا امور کارم را روان‌تر پیش ببرم; برای مثال یکی از هدف‌های من این است:

من می‌خواهم در طول 2 ماه آینده ترافیک طبیعی سایتمان از موتور جست و جو را 10% افزایش دهم; قرار است این کار را با بهینه کردن محتوای سایتمان و ایجاد 10 بک‌لینک با کیفیت برای متن‌هایمان انجام دهیم.

  • هدف مشخص است: افزایش 10 درصدی بر موتور جست‌و‌جو تا 2 ماه آینده

  • قابل اندازه‌گیری است: ایجاد 10 بک‌لینک کاملاً قابل اندازه‌گیری است

  • در دسترس است: اگر همه تیم با هم تلاش کنیم می‌توانیم به این هدف برسیم

  • مناسب است: ترافیک موتور جست‌‌و‌جو مهم‌ترین منبع ترافیک برای کسب‌و‌کار ماست و مستقیماً بر موفقیت ما تأثیر دارد

  • زمان‌دار است: در طول 2 ماه آینده باید به این هدف برسیم

ملانیا بالک مدیر استراتژی شرکت رسانه BAMFمثال-smart-goals-برای-شرکت-bamf

ما از هدف SMART را برای کار با مشتری‌هایمان استفاده می‌کنیم; برای مثال با افزایش ترافیک وبسایت خود سعی می‌کنیم مشتریان را افزایش دهیم.

بطور دقیق یکی از هدف‌های ما این است:

تا ماه می 300000 بازدیدکننده جدید در هر ماه داشته باشیم.

  • هدف مشخص است: نتیجه و زمان هدف مشخص است و توسط تیم ما انجام می‌شود

  • قابل اندازه‌گیری است: در Google Analytics اندازه گیری می‌شود.

  • قابل دستیابی است: بازدید سایت ما باید 20٪ از بازدید فعلی بیشتر شود; کمی بلند پروازانه است ولی در زمان سه ماه و با بودجه اضافی انجام می‌شود

  • مناسب است: با اهداف دیگر شرکت متناقض نیست و مستقیم بر موفقیت ما اثر دارد

  • زمان‌دار است: ما سه ماه برای این هدف در نظر گرفتیم

هدف شما چیست؟

در مقالۀ امروز فهمیدیم، وقتی می‌توانیم به آرزوهایمان برسیم که به یک هدف روشن با نتایج مشخص تبدیل شوند و هدف هایی که مبهم و ناقص تعریف شود همیشه در حد یک خواسته باقی می‌ماند; امیدوارم شما هم با این توضیحات هدف SMART توانسته باشید اهداف درستی برای خودتان و کسب‌وکارتان انتخاب کنید و به آن‌ها برسید.

اگر دوست داشتید; به ما بگویید که هدف اولیه تان تا چه حد نیاز به اصلاح داشت؟ آیا توانستید هدفتان را به هدف بهتری تبدیل کنید؟ آیا هدف گذاری smart انجام دادید؟ یا در جایی از کار به مشکل برخوردید؟ اگر هم سوالی برایتان باقی مانده، حتماً با ما در میان بگذارید.

دیدگاه بگذارید